Ga terug

Effect natuurlijk transvet: geslachts- en gewichtsspecifiek

Het gebruik van boter met extra natuurlijke transvetzuren (drie keer zoveel als in een normale voeding), heeft bij vrouwen geen effect op het slechte (LDL-)cholesterol. Wel lijkt het het goede (HDL-)cholesterol te verlagen, vooral wanneer er sprake is van overgewicht.

Dit blijkt uit een recent onderzoek, gepubliceerd in de januari-editie van de American Journal of Clinical Nutrition. De uitkomsten lijken in tegenspraak met oudere studies, maar de onderzoekers merken op dat het aandeel vrouwen, en zeker vrouwen met overgewicht, in deze studies meestal laag was. Dat het effect van natuurlijk transvet geslachtsspecifiek zou kunnen zijn, bleek al uit eerder onderzoek.

Het standpunt van de WHO is dat er nog niet voldoende bewijs is voor verschillende effecten van natuurlijk en industrieel transvet. Binnen de wetenschap staat dit echter nog ter discussie. Hoewel het aandeel transvet in onze voeding tegenwoordig onder het aanbevolen maximum ligt (Voedselconsumptiepeiling 2007-2010), is binnen Europa de discussie over vermelding van transvetzuren op het etiket nog gaande.